Nytt fokus

Fritext.se hittade jag följande:

"Om man tittar på en lista över de vanligaste orden i svenskan så hittar man konjunktioner som 'och, eller, men', prepositioner som 'i, av, på', pronomen som 'han, det, som'. Det finns knappast några substantiv eller adjektiv. De verb som finns är betydelsesvaga som 'är, har' och adverben är satsadverb som 'inte'.

Man kan kalla sådana ord för formord. De är inte så många, men de används mycket ofta och har till syfte att binda samman de mer betydelsebärande orden i meningarna.

Språket förändras ständigt, men inte inom alla områden. Vi möter nya substantiv, adjektiv och verb nästan varje dag, men när såg vi en ny preposition eller ett nytt pronomen?"


Jag tycks ha kommit på ett nytt projekt för veckan: hitta på en ny preposition. Veckan efter det tänkte jag sikta in mig på negationer. Diskuterade med någon häromdagen att vissa tycks ha svårt att ta till sig ordet "nej"; det kanske är läge att komma på något där som är synonymt med "nej, absolut inte" och inte med "nej-kanske"?

Kommentarer
Postat av: Utvandraren

Please do! Skulle underlätta för alla stackars singlar som desperat raggar på dansgolvet; är det ett "nej, absolut inte" eller möjligen "nej, men kanske..."?

2011-02-22 @ 14:09:18
Postat av: Curie

Vad sägs om lite hederligt tolkande av kroppsspråk/ansiktsuttryck/tonfall? Där kan skillnaderna mellan ett "nej" (bestämt, beklagande ton, lätt skräckslagen blick, tillbakadragande av alla kroppsdelar) och ett "nej" (vagt, flörtigt, leende, med handen på vederbörandes axel) vara oändliga...

2011-02-25 @ 09:51:58
URL: http://grodahlbom.blogspot.com
Postat av: Tomas (insert frivillig pseudonym här)

Jag och Gro (insert frivillig pseudonym här) pratade för ca fem år sedan om behovet av att använda "nej, absolut inte" oftare. Gärna i triviala sammanhang som "vill du gå på bio ikväll?" föjlt av ett eftertryckligt "Nejj!". Gällande prepositioner rekommenderar jag införande av en ny preposition för träd som bär frukt - det finns i ett australiskt språk enligt säker källa. Ordet i fråga kanske kan vara "fnjö" ?

2011-03-02 @ 17:55:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0