70 ord för snö

Dagens samtalsämne i masterrummet är: snö. Snö på höjden och bredden, på tvären, på vägen och ivägen. Alla var lika förvånade över vädret med tanke på gårdagens gyllengula solljus och blå himmel. Frågan jag ställer mig idag är om vi är alltför beroende av väderleksrapporterna och helt enkelt inte längre vet hur man förutspår väder själv med några enkla knep från naturen. Hade folk för, säg 150 år sen, blivit lika förvånade över morgonens kramsnöattack, eller hade de redan igår när blåmesen sjöng i intervaller om 7 och åkersorken gnagde på granrötter istället för tall, räknat ut att E4:an, likt cykelvägarna i Gottfridsberg, bäst skulle beskrivas med ord från valfri aftonbladetlöpsedel när inget egentligen hänt? Med "panik" och "kaos" och "chock" alltså.

När man pratar om snö brukar alltid någon variant av frasen "grönländskan har 70 ord för snö" (ibland fler) dyka upp. Jag förstår inte det beundransvärda i detta. Det handlar ju egentligen om olika former av snö och ord relaterade till detta och jag kan lätt komma upp i lika många i svenskan. Några exempel:

- Snö
- Kramsnö
- Lappvantar (jättestora flingor)
- Skare
- Pudersnö
- Förbannadejävlasnöhelvete
- Is
- Isgata
- Vemfanäransvarigförplogbilarnaidenhärstadendenpersonenbordeskjutas
- Nysnö
- Halka
- Brutenlårbenshals
- osv osv

Ni ser, om man bara orkar lägga lite tid på det så är 70 ord för snö egentligen ganska lite.


För er som förresten vill fördjupa er inom de grönländska varianterna på snöord så kan jag rekommendera den här sidan.

Kommentarer
Postat av: Norrbaggan

Snø æven på andra sidan grænsen dessværre. Har beslutat mig før att sluta følja væderleksrapporterna, blir hellre øverraskad æn besviken tror jag.

2011-03-18 @ 13:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback