Alternativ inspiration

Igårkväll var det, som säkert få av er har missat, final i Schlagerfestivalen. Tyckte att det i år var påfallande många låtar i tävlingen som påminde om redan gjorda. Min fråga är nu: Om det är ok att inspireras av andra så till den milda grad att den som lyssnar på låten inte kan låta bli att börja sjunga texten på en gammal, är det då ok för mig att på samma sätt inspireras av gamla uppsatser till min egen?

Ett intro (inledningen), en schysst vers (analysen) och noter (metoden) har jag ju redan skrivit själv, men jag skulle behöva en klämmig och återkommande refräng (teorier), en tonartshöjning för att ta refrängen till en ny nivå (diskussionen) och en pampig avslutning (slutsatser). Om jag nu har skrivit halva själv, är det då ok att sno var fjärde takt (stycke) från några gamla uppsatser? Kan ju knappast räknas som plagiat eller?

Förresten skulle jag kunna behöva en dirigent också - någon som håller koll på takten åt mig och ser till att jag inte sackar efter. Hör av er om ni har något tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0